Kleiduiven schieten

Nieuws & Achtergronden van Ameland
DinyScholten

Re: Kleiduiven schieten

Berichtdoor DinyScholten » 22 Jul 2017, 11:43

Is de gemeente gek geworden of zo, wie geeft er nu toestemming om midden in een natuurgebied kleiduiven te gaan schieten?
Wordt er geen rekening gehouden met dier en mens, ik weet niet wie de vergunning verstrekt heeft, maar die moet toch wel even nadenken wat hij aanricht met deze onverstandige beslissing. Als ik het verhaal van Jane zo lees is het wel op een hele misleidende manier gegaan, dat is alles behalve professioneel. Ik denk als dit op de juiste manier verlopen was, veel mensen bezwaar hadden ingediend en dan was de vergunning er niet gekomen.
Ik had in ieder geval bezwaar ingediend en wel om alle argumenten die op dit forum al zijn genoemd. Rust, behoud van de dieren etc. etc..
Ik hoop dat de gemeente tot inkeer komt en deze vergunning intrekt. Mensen die willen kleiduiven schieten moeten maar naar de vaste wal gaan en kleiduiven schieten op een industrieterrein, daar is ruimte genoeg en lopen ook geen dieren.

Advertisement

Ron Westhof

Berichtdoor Ron Westhof » 22 Jul 2017, 15:02

Beste mensen,
Ik heb een paar keer in m'n ogen moeten wrijven of ik zag wat ik dacht te lezen.
Als het waar is wat ik las worden wij in de toekomst getrakteerd op regelmatige, zo niet dagelijkse, oudejaarsavondeffecten op en rond camping Roosdunen tot in Ballum toe. Nota bene in de buurt van een hondenvriendelijke camping.
Sommige voorstanders gaan zo ver dit zelfs als een attractie te zien.
Is men zich er bij de gemeente Ameland wel van bewust om welke reden wij naar Ameland komen en waarom wij er zoveel voor over hebben onze kostbare kampeermiddelen aan te schaffen en jaarlijks te bekostigen?
Wij komen hier voor de natuurlijke omgeving, de rust, de natuurlijke geluiden van de branding tot aan het wad.
En ja, we nemen de geluiden van het vliegveld voor lief en zelfs de enkele keren dat er een kleiduivencompetitie zich voor de Wijde blik afspeelt.
Maar om deze overlast tot een structureel onderdeel van het dagelijks verblijf op en rond de camping te maken, gaat ons een heel aantal bruggen te ver.
Het is onacceptabel dat dit, zonder overleg met alle overige belanghebbende partijen, door de besluitvorming wordt gejast!!
We doen derhalve een beroep op alle partijen om het gezonde verstand te laten zegenvieren en eerst eens met iedereen in gesprek te gaan over de wenselijkheid en redelijkheid.
Het bestuur van de kampeerveniging Roosdunen zal ongetwijfeld spoedig reageren.
Wij vragen het Stichtingsbestuur van Roosdunen ook om zich in deze verontrusting te laten gelden.
Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Ron Westhof
Caravan eigenaar op Roosdunen

De Heeze

Berichtdoor De Heeze » 22 Jul 2017, 17:28

Wat een verschrikkelijk idee... kleiduiven schieten bij het vliegveld van Ballum! En dat dan, op het broedseizoen na, het hele jaar door! Daarvoor hebben we in 2000 onze bungalow op Roosdûnen niet gekocht! We komen er voor onze rust, de vogels, de wandelingen en fietstochten in de bossen en de duinen.
Met de komst van de kleiduivenschieterij raken honden in de stress, paarden zullen in paniek raken, vogels, konijnen en reeën zullen ernstig gestoord raken...
Gasten zullen wegblijven op de camping en in de huisjes... Daar wordt niemand blij van.
Dit besluit móet van tafel! Het is echt schandalig dat dit besluit door de gemeente is geramd, zonder overleg met omwonenden, de camping, de huisjeseigenaren, en andere belanghebbenden...
Ik roep dan ook iedereen op bezwaar te maken en tegen deze kennelijk al verleende vergunning in beroep te gaan! Dit kan, als ik het goed heb tot 16 augustus!
Laat van je horen!

Danielle, eigenaar van bungalow De Heeze

Gonny

Berichtdoor Gonny » 22 Jul 2017, 18:49

Wat een onzalig plan, ik wandel regelmatig met de hond om dat vliegveld heen als ik op Ameland ben., het is een deel van een uitgezette wandeling. Vlak langs paarden en koeien. Los van het feit dat ik een fervent Amelandbezoekster ben die voor rust en ruimte gaat, denk ik dat het voor deze dieren ook een idioot plan is. Het lijkt me dat er voldoende te doen valt op het eiland zonder dat deze herrie er nog bij moet.

Wie verzint zoiets, wie verdient hieraan, was het eerste wat ik mij afvroeg. Waar en door wie is er gelobby's. Is er überhaupt nog inspraak mogelijk of kan de Gemeente eigenwijs doorzetten.

Als het doorgaat zullen er veel mensen die heel graag op Roosduunen kwamen ergens anders op vakantie gaan ben ik bang.

Gonny

Berichtdoor Gonny » 22 Jul 2017, 18:52

https://www.ameland.nl/home-ameland/pro ... en_87.html
Link naar info over bezwaar indienen

Gegevens bekendmaking
Bekendmaking heeft betrekking op: Paasduinenweg 10
Ballum
Soort bekendmaking: Milieuvergunning
Omschrijving:
oprichten van een kleiduifschietbaan
Publicatiedatum: 12-07-2017

en

Paasduinenweg 10 in Ballum
Gegevens bekendmaking Bekendmaking heeft betrekking op: Paasduinenweg
Ballum
Soort bekendmaking: Omgevingsvergunning
Omschrijving:
realiseren van een clubgebouw en een kleiduifschietbaan
Toelichting:
bezwaar
Publicatiedatum: 12-07-2017
Einde bezwaartermijn: 16-08-2017

JaapFeeke

Berichtdoor JaapFeeke » 22 Jul 2017, 21:07

25000 schoten. Laten we zeggen dat er 3 maanden niet wordt geschoten. Dan is dat gemiddeld iedere 5 minuten een schot. Ga lekker in je eigen achtertuin schieten zou ik zeggen.

annarammelt

Berichtdoor annarammelt » 22 Jul 2017, 21:53

Wanneer dit besluit doorgaat dan zal ik waarschijnlijk niet meer naar de bungalow op Roosdunen komen.

In december 2016 was er een hele dag kleiduiven schieten bij het vliegveld. Onophoudelijk een knal. Mijn hond is erg bang voor knallen en durfde de bungalow niet meer uit.Uiteindelijk hebben wij haar in de auto gezet om naar het strand van Hollum te gaan om te lopen.
Dit gaan wij dus zeker niet doen wanneer wij elke dag het geknal gaan horen. Dan zullen wij niet meer terug komen terwijl wij er het hele jaar naar uit kijken om in december naar Ballum te gaan. Wij komen al 30 jaar.

Onbegrijpelijk hoe zo'n besluit tot stand kan komen. Zo dichtbij Ballum en tegen Roosdunen aan. Als je mensen weg wil jagen moet je dit beluit nemen dan komen er zeker weten door het jaar heen geen toeristen meer naar Roosdunen.
Naar ik begrijp was ook vrijwel niemand op de hoogte.

Ik dring er sterk op aan dit besluit terug te draaien in het belang van iedereen die naar Ballum/Roosdunen komt om van de rust te genieten.

Anna Rammelt

JanLammert

Berichtdoor JanLammert » 23 Jul 2017, 23:34

Beste mensen,

Hierbij een link naar omroep Friesland met een verslag over de kleiduiven schietbaan.

http://www.omropfryslan.nl/nieuws/73494 ... op-ameland

Jan Dekker

JanLammert

Berichtdoor JanLammert » 24 Jul 2017, 11:23

Beste Mensen,

Een aantal jaren geleden heeft op de Veluwe een discussie gespeeld over de milieu vergunning van de kleiduivenschietbaan de Berkenhorst te Elspeet.

Hierbij een paar links naar artikelen destijds in de media om te bezien wat er dan zoal aan de orde komt.

http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... -is-genoeg

https://vroegevogels.vara.nl/nieuws/kle ... n-de-grond

Groet, Jan Dekker, Roosdûnen

Sjaan

Berichtdoor Sjaan » 24 Jul 2017, 13:40

Aanvullende informatie betreffende het kleiduivenschieten op het vliegveld.
Kleiduiven houden Ballumer gemoederen bezig
Met reactie van Schietvereniging De Grauwe Duun, gemeente Ameland en Dorpsbelang Ballum.

Terug naar “Nieuws”