Kleiduiven schieten

Nieuws & Achtergronden van Ameland
Sjaan

Kleiduiven schieten

Berichtdoor Sjaan » 21 Jul 2017, 09:40

Jaarrond (buiten broedtijd) kleiduiven schieten op het vliegveld in Ballum. Is dat wenselijk of moet dat worden afgeketst omwille van de rustzoekende badgasten en bewoners van Ballum?

Lees hier de ingezonden brief daarover van Jane Bakker Uit Ballum

Advertisement

Waddeneiland Startpagina

JaapFeeke

Re: Kleiduiven schieten

Berichtdoor JaapFeeke » 21 Jul 2017, 19:31

Ik vindt het een heerlijk vooruitzicht om op elk moment te kunnen worden getrakteerd op die fantastische knallen. Theoretisch dus zo'n 300 dagen per jaar, een stuk of 50 per uur. Helemaal top want ik heb absoluut geen behoefte om in mijn eigen tuin eens rustig naar de vogeltjes te luisteren. Nee, als ik dat zou willen was ik wel in een grote stad gaan wonen.

Helemaal fijn is het dat we mannen met geweren klaar hebben staan om helikopters, zweefvliegtuigen en zelfs die verschrikkelijke parachutisten de lucht uit te schieten.
Of om vuurwerk te verzorgen door die 20.000 liter kerosine die daar bij de pomp liggen eens te testen op de gevoeligheid voor een schot hagel.

Nu heb ik begrepen dat er in het geheel geen overleg met het vliegveld is geweest, dus dat is schijnbaar niet nodig.

Ik ben blij dat onze schietende ambtenaren dit zo netjes in de geluidsdichte achterkamertjes hebben geregeld. Top jongens!

Koldijk

Berichtdoor Koldijk » 21 Jul 2017, 19:36

Beste mensen.
Wij hebben voor onze RUST net vorig jaar een nieuw Chalet geplaatst op Camping roosdunen en we zouden het dan ook verschrikkelijk vinden als dit doorgang zou vinden en ik denk heel erg veel mensen met ons.
Vreindelijke groet.
Familie. D. Koldijk

Plien65

Berichtdoor Plien65 » 21 Jul 2017, 19:40

Weet niet wat ik lees een kleiduiven vereniging en bijna het hele jaar door schieten behalve broed seizoen. Hoe halen ze het in hun bolle hoofd Ameland staat bekent om zijn rust en schoonheid en als bewoner van een caravan op Camping Roosdunen zit ik daar echt niet op te wachten. Aan de rand van de duinen wat een geluidsoverlast. Kan me niet voorstellen dat er zoveel Amerlanders zijn die lid zijn van deze verenigingen en voor die paar toeristen die niet van rust houden gaan maar naar de vaste wal. Verkwanseling van het mooiste eiland van ons land. :twisted: :evil: :twisted:

JanLammert

Berichtdoor JanLammert » 21 Jul 2017, 19:59

Beste mensen,

Ondergetekende had de vergunningaanvraag voor de kleiduivenschietbaan op jl 14 juni ook in de mailbox maar kon het adres niet thuisbrengen, ben geen Amelander dus dacht ik zal wel wat missen............... Heb dit op geen enkele wijze in verband gebracht met de omgeving van de camping, vliegveld/zonnepark.

Aangezien wij al 25 jaar een vaste plaats op Camping Roosdûnen hebben kennen wij het jaarlijkse dagje kleiduiven schieten in het najaar natuurlijk ook! Wij ondervinden daar geen enkele hinder van.

Het wordt natuurlijk een heel ander verhaal als dat schieten dagelijks mogelijk is en de Gemeente er schijnbaar ook moeite voor gaat doen om schutters van de vaste wal aan te gaan trekken die hier dagelijks op kleiduiven kunnen gaan schieten. En dit in de directe omgeving van een camping, een vliegveld met een paracentrum en waar ook nog zweefvliegers hun vluchten maken.

Kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hier niet goed over nagedacht is en stel mij zo voor dat de de omwonenden, gasten van de camping en gebruikers van het vliegveld hier niet blij mee zijn.

Denk dat het verstandig is als de Gemeente Ameland deze vergunning aanvraag eerst maar eens terzijde legt en eerst eens met de betrokkenen, gebruikers en zomergasten gaat overleggen hoe hier over gedacht wordt.

notabene; aangezien ondergetekende ook wel eens gebruik maakt van een kleiduiven schietbaan en dit ook een leuke sport vind kan ik wel uit ervaring spreken dat ik geen enkele schietbaan ken die in de directe woon- dan wel een omgeving waar gerecreëerd wordt bevind ! !

Hopelijk zijn er in het Gemeentehuis te Ballum Ambtenaren die hier eens goed over gaan nadenken!

Jan Dekker, Roosdûnen

Juliavanlievenoogen

Berichtdoor Juliavanlievenoogen » 21 Jul 2017, 20:59

We gaan voor de rust, ruimt en het mooie Ameland . Heerlijk een weekje op vakantie naar Ameland . Daar wil je geen kleiduiven schieten bij . Is ook niet best voor de vogels en konijnen en de ree . Daar wil je rust . Wij moeten allemaal de natuur met rust laten .

A. Wezeman

Berichtdoor A. Wezeman » 21 Jul 2017, 22:03

Wij hebben een aantal jaren een stacaravan gehad op Roosdunen en iedere keer als er kleiduiven schieten was hadden wij gestresste honden in de caravan. Ook als we aan de wandel waren vonden ze dat geluid van het schieten niet fijn, ze waren bang en trilden over hun hele lijf. Het geknal de hele dag door is niet leuk, dat gebeurde destijds vaak op zaterdag. Als dat straks alle dagen gaat gebeuren dan zullen veel meer dieren hier last van hebben. Naast dat de honden er bang van waren is het voor de mensen ook niet om aan te horen, vooral niet als de wind jouw kant op staat. Dan is het net of ze naast je staan te schieten.Wij gingen op zo'n kleiduivendag vaak wandelen in Buren, maar als je dat alle dagen moet gaan doen dan is het geen doen. Ik zou zeggen, gauw afblazen dit besluit, de mensen komen voor hun rust, de Ballumers zelf zullen ook niet elke dag in het schietlawaai willen zitten en je verstoort de natuur met alle dagen dat schietgeluid om je heen. Slechte zaak gemeente Ameland!

wilma.tien

Berichtdoor wilma.tien » 21 Jul 2017, 22:09

Das ist nicht Gäste-freundlich - zumindest zukünftig.
Wer hat in seinem Leben evtl. wirklich bzw. in seinem Leben erlebt bzw. damit konfrontiert worden - SCHIESSEN!
Sicherlich gibt es zukünftig traumatisierte Personen und und?
Schon einmal darüber nachgedacht?

Gut isolierte neue Halle wäre doch auch eine Idee - oder?

Gruß Wilma

Familie Jousma

Berichtdoor Familie Jousma » 21 Jul 2017, 23:05

We zijn onaangenaam verrast door dit bericht! Wij hebben een caravan op Roosdunen gekocht omdat we Ballum geweldig vinden door de rust en ruimte die het biedt... en de honden zijn van harte welkom! Fijn, wat zullen we genieten van dat geknal met onze honden..we kunnen dus op zoek naar wat anders als dit doorgaat! Ongelooflijk...

Romi

Berichtdoor Romi » 22 Jul 2017, 10:24

Neeeee toch! Op een eiland waar een natuurreservaat is. Dat staat toch haaks op elkaar.
Ons zien jullie dan niet meer terugkeren evenals de velen diersoorten....en dat laatste zou toch een schending zijn van de natuur. Ameland groener.... wat een illusie!

Terug naar “Nieuws”